Skattefri kørselsgodtgørelse – krav til lønnens størrelse

Udbetalt kørselsgodtgørelse kan blive skattepligtig

En arbejdsgiver kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til medarbejdere, når de kører erhvervsmæssigt i egen bil. Kørselsgodtgørelsen skal være en ekstraudgift for arbejdsgiveren, eller sagt på en anden måde medarbejderen må ikke på nogen måde have ydet kompensation til arbejdsgiveren mod til gengæld at få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse.

Erhvervsmæssig kørsel og skattefri kørselsgodtgørelse

Arbejdsgivere kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til medarbejdere, der kører erhvervsmæssigt i egen bil. Det er en betingelse for udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse, at der er tale om kørsel i forbindelse med et indtægtsgivende ansættelsesforhold.

Ved erhvervsmæssig kørsel forstås:

  • Kørsel mellem hjem og arbejdsplads i op til 60 arbejdsdage inden for de seneste 12 måneder (60-dages-reglen)
  • Kørsel mellem to eller flere arbejdspladser for samme arbejdsgiver
  • Kørsel inden for samme arbejdsplads.

Skattemæssigt er det hovedreglen, at kørsel mellem hjem og arbejde er privat kørsel, og der kan derfor ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse for denne kørsel. Undtagelsen hertil er den såkaldte 60-dages-regel.

Skatterådet fastsætter årligt satser for den maksimale skattefrie kørselsgodtgørelse. Satserne for kørsel i egen bil er følgende:

Skatterådets satser for skattefri kørselsgodtgørelse i 2017

Årlig kørsel pr. arbejdsgiver    Maksimal kørselsgodtgørelse
0 – 20.000 km    3,53 kr.
Over 20.000 km    1,93 kr.

Ingen kompensation til arbejdsgiveren

Skattefrihed for kørselsgodtgørelse forudsætter, at medarbejderen ikke via lønomlægning har kompenseret arbejdsgiveren for at få godtgørelsen. Der er eksempelvis tale om kompensation til arbejdsgiveren, hvis:

  • Det aftales, at lønnen udgør et mindre beløb mod, at arbejdsgiveren udbetaler godtgørelse, også selv om der er tale om en generel lønnedgang eller endog blot udvises løntilbageholdenhed
  • Der i forbindelse med ansættelsen aftales en lavere løn, end vedkommende ellers kunne have fået, mod at der udbetales skattefri godtgørelse
  • Der udføres ubetalt merarbejde mod til gengæld at få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse.

Har medarbejderen kompenseret arbejdsgiveren, vil udbetalte kørselsgodtgørelser være skattepligtige.

Praksis om kompensation / krav til lønnens størrelse

I 2006 afgav Skatterådet et bindende svar om kørselsgodtgørelse til kontrollører ved fodboldkampe. Lønnen udgjorde 100 kr. pr. time beregnet fra det tidspunkt, hvor kontrolløren kørte hjemmefra, og indtil han var hjemme igen. Skatterådet godkendte, at kørselsgodtgørelsen til kontrollørerne var skattefri.

I 2014 tog Skatterådet stilling i en sag om skattefri rejsegodtgørelse, hvor der gælder samme krav om modregningsforbud mv. Sagen omhandlede skattefri diæter til litauiske medarbejdere ansat i en dansk virksomhed. Personerne skulle udføre arbejde i Danmark inden for bygge- og anlægsbranchen. Timelønnen var varierende og udgjorde 12,50 kr., 18,00 kr. og 23,00 kr. afhængig af om personen var ufaglært eller faglært. Ved overarbejde var timelønnen dog tre til fire gange så høj. Diætsatserne til medarbejderne varierede også og udgjorde fra 360 kr. til 650 kr. om dagen. Skatterådet fandt ikke, at lønnen var ”tilstrækkelig” til, at diæterne kunne udbetales skattefrit.

I 2017 har Skatterådet igen taget stilling til, om kørselsgodtgørelse var skattefri – om lønnen var ”tilstrækkelig”.  Der var tale om fodboldspillere, der typisk indgik en kontrakt på 3 år med en ligaklub. Spillerne var måske kommende talenter på en fodboldbane, men endnu ikke på et så etableret niveau, at indsatsen berettigede til en større aflønning.

I den ene af de kontrakter, der blev forelagt Skatterådet, fik spilleren en løn på 37.000 kr. i det første år af kontraktperioden samt kørselsgodtgørelse for erhvervsmæssig kørsel, dog maksimeret til 20.000 kr. pr. år. Fodboldklubben gjorde gældende, at den pågældende spiller ikke kompenserede fodboldklubben – lavere løn mod udbetaling af skattefri kørselsgodtgørelse. Klubben sandsynliggjorde dette ved at påvise, at lønniveauet for spillere med lang kørselsafstand svarede til lønniveauet for spillere på samme niveau og udviklingstrin, som spillere, der boede i umiddelbar nærhed af fodboldklubben. Skatterådet fandt derfor, at udbetaling af kørselsgodtgørelse for erhvervsmæssig kørsel var skattefri.

FACITlisten 2016/2017

Overblik over beløbsgrænser og skattesatser

FACITlisten indeholder alle de væsentlige beløbsgrænser og skattesatser for 2016 og 2017.

FACITlisten giver endvidere en kortfattet beskrivelse af en række skatterelaterede emner for personer, virksomheder og selskaber, fonde og foreninger m.v.

Endelig findes der sidst i FACITlisten en skattekalender for 2017.

Se FACITlisten her

 

Dronningen belønner Holger for 42 år med tal

 

 

69-årige Holger Andersen er lige siden skoletiden i Arrild og Arnum blevet betragtet som lidt af en talnørd. Og det er han stadig. Holger holder simpelthen af at arbejde med tal. Det ved hans omgivelser, og når Holger har sagt, at det stemmer, er der ikke behov for at regne efter. Tallene er korrekte.

 

Med interessen for tal er det ikke den store overraskelse, at Holger blev revisor og i dag er en populær del af Sønderjyllands Revisions team i Aabenraa, men nu går det mod ændrede arbejdstider. Den 27. januar modtager han Dronningens Belønningsmedalje i sit revers. Det er Regentens synlige bevis for, at hun ønsker at belønne Holger for flere end 40 års tro tjeneste i det private erhvervsliv.

 

Efter sin realeksamen fra Arnum Skole , blev Holger ansat som kontorlærling hos Danfoss i Nordborg og blev valgt til lærlingenes tillidsrepræsentant. Efter endt læretid tog han HH fra handelsskolen i Sønderborg.

 

Holger har altid været fashioneret af flyvning og brugte derfor den sparsomme fritid på Nordals til at gennemgå teorien på flyvepladsen i Pøl. Men så brast drømmen. Ved teoriprøven i Billund satte han et enkelt kryds forkert. Han mente, at en pilot kan beholde sit certifikat umiddelbart efter et havari – du afleverer jo ikke kørekortet, hvis du laver en bule i bilen. Men nej – i luftfarten er reglerne anderledes. Desværre tillod datidens lærlingeløn ham ikke at forfølge drømmen om et liv i skyerne.

 

I stedet kom Holger til Søværnet, hvor han aftjente sin værnepligt som sygepasser og korporal i 18 måneder, udstationeret til flådestationen Holmen og senere Korsør, men så kunne det ikke gå stærkt nok med at komme tilbage til tallene.

 

Blev herefter ansat som revisorelev i revisionsfirmaet Leo Hansen og Palle Videbæk i Haderslev. I 1974 blev han ansat i revisionsfirmaet O. C. Thaysen i Aabenraa – det senere Sønderjyllands Revision. Under læretiden tog Holger første del af HD og gennemførte talrige kurser, så han i dag beklæder jobbet som revisor med speciale i boligforeninger.

 

Udover at kunne betjene alle former for regnemaskiner, er Holger også en ørn til regneark, og de kan ikke blive komplicerede nok. Han hjælper gerne kolleger med et tip eller to, når det går stærkt. For det gør det i revisionsbranchen, men Holger lader sig ikke påvirke af travlhed. Han kender ikke til stress.

 

Privat bor Holger i Haderslev sammen med sin kone Karin, der er uddannet sygeplejerske. Parret har to sønner, Bjarke er lagerchef hos Volvo Lastbiler i Odense og Troels er entreprenør hos CJ Anlæg i Fredericia.

 

Tilværelsen på nedsat tid skal bruges sammen med familien, de fem børnebørn, til cykelture rundt i Sønderjylland og ophold i sommerhuset på Rømø. Til efteråret realiserer Karin og Holger en fælles drøm – en tur til USA. Men helt slippe tallene gør Holger ikke. Han fortsætter som revisor på nedsat tid.

 

For evt. yderligere information kontakt:

Revisor Holger Andersen, tlf. 73 33 12 82 – mobil 26 68 93 48

Biler – skat og moms 2017

Få overblik over reglerne!

Erfaringen viser, at opfindsomheden er stor, når danskerne gør et forsøg på at nedbringe biludgiften i privatbudgettet. Flere fremgangsmåder er lovlige, nogle er tvivlsomme, og andre er i strid med gældende skatte-, afgifts- og momsregler.

Formålet med publikationen ”Biler – skat og moms” er at give et overblik over skattereglerne og momsreglerne, så man opnår så hensigtsmæssig en økonomisk situation som muligt og ikke bliver offer for en af de mange faldgruber. Reglerne er nemlig stadigvæk komplicerede.

Du finder 2017-udgaven af publikationen her

Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse 2017

Publikationen forklarer reglerne for udbetaling af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse samt reglerne for dækning af udgifter til rejse og ophold i ind- og udland.

 

Mange virksomheder spørger, om vi kan forklare dem reglerne for udbetaling af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse samt reglerne for dækning af udgifter til rejse og ophold i ind- og udland.

Vi har valgt at gøre det i form af denne publikation. Publikationen er opdateret med de regler, der er gældende for 2017.

Publikationen dækker de fleste situationer, man kan komme ud for. Både lønmodtagere, bestyrelsesmedlemmer og erhvervsdrivende kan anvende reglerne, men på hver deres måde.

Et af de vigtigste punkter er reglerne for dokumentation af korrekt udbetaling. Det er sådan, at udbetalingerne bliver skattepligtige, hvis ikke man har dokumentation for korrekt udbetaling.

I publikationen henvises til skemaer til opgørelse af henholdsvis rejse- og kørselsgodtgørelse.

 

Skemaerne kan hentes her via de anførte links til højre under “Relaterede filer”.

 

Dyre biler på gule plader

En specialindrettet “luksusbil” kan være vanskelig at udeholde fra beskatning som fri bil

Gulpladebiler, der er specialindrettede til brug for arbejdet, er ikke omfattet af reglerne om beskatning af fri bil. Men det kan være svært at overbevise SKAT om, at en gulpladebil af luksusudgaven er specialindrettet.

Privat kørsel i gulpladebiler

Hovedreglen er, at der ikke kan køres privat i gulpladebiler, uden at det får moms- og skattemæssige konsekvenser for virksomheden og den medarbejder, der benytter bilen til privat kørsel. For så vidt angår specialindrettede gulpladebiler, er det dog i et vist omfang tilladt at køre privat. Dette gælder eksempelvis kørsel mellem hjem og arbejde. Er bilen ikke specialindrettet, er kørsel mellem hjem og arbejde privat kørsel og medfører beskatning af fri bil, ligesom der er alvorlige momsmæssige konsekvenser forbundet hermed, hvis virksomheden har fratrukket moms af bilens anskaffelsessum.

Begrebet ”specialindrettede biler” anvendes i relation til såvel skatte- som momsreglerne. På momsområdet gælder det dog kun for varevogne med en tilladt totalvægt på op til 4 ton.

Ingen facitliste

Der findes ikke en facitliste for, hvornår en bil kan godkendes som specialindrettet. Håndværkerens kassevogn fyldt med reoler, værktøj mv. er et typeeksempel på en specialindrettet bil. Men også mindre biler kan være specialindrettede, hvis varerummet er fyldt op med fastspændte reoler, værktøj og lignende.

Der skal naturligvis være et erhvervsmæssigt behov for specialindretningen af bilen.

Praksis

Når blikket vendes mod de dyrere biler, viser administrativ praksis, at det kan være svært at få SKAT til at acceptere, at bilen skal klassificeres som specialindrettet.

Landsskatteretten har for nylig taget stilling til, hvorvidt en Jaguar XF VAN kunne godkendes som specialindrettet.

Bilens varerum var indrettet med skuffesektioner. Sæderne var af lyst læder, og over førersædet var trukket et skånebetræk, ligesom der var ilagt særlige bundmåtter til opsamling af snavs.

Der var tale om en maskinmester, som var ansat som direktør i en større virksomhed, der havde aktiviteter af forskellig art, der betød at de blandt andet udførte arbejde på såvel store som små byggeprojekter. Direktørens arbejde bestod i bygge- og projektledelse, tilbudsgivning og tilsyn på arbejdspladserne, hvilket indebar, at han ofte medbragte materialer og værktøj.

Efter Landsskatterettens opfattelse kunne bilen ikke karakteriseres som specialindrettet, da indretningen ikke gjorde den uanvendelig som alternativ til en privat bil. Ved afgørelsen blev der blandt andet lagt vægt på, at:

  • Skuffesektionerne ikke fyldte hele varerummet
  • Materialer og værktøj ikke befandt sig permanent i varerummet
  • Anvendelsen ikke medførte lugt- og smudsgener (overtræk på førersædet og smudsmåtter kunne nemt fjernes)
  • Direktørens hovedarbejdsområde ikke var af egentlig håndværksmæssig karakter.

Lovindgreb mod visse anpartsprojekter

Der er fremsat lovforslag rettet mod de såkaldte 10-mandsprojekter

 

Skatteministeren har fremsat lovforslag, der med øjeblikkelig virkning har afskaffet muligheden for at få fradrag i anden indkomst for underskud ved investering i visse K/S-projekter.

Ej fradrag for underskud af passiv virksomhed uden personlig hæftelse

Lovforslaget omhandler det, som i daglig tale kaldes 10-mandsprojekter, som typisk er etableret som kommanditselskaber. Sådanne 10-mandsprojekter er blandt andet blevet brugt til investeringer i solcelleparker, vindmølleparker og ejendomme i udlandet. Investeringen sker typisk i personligt regi, da et underskud – eksempelvis på grund af skattemæssige afskrivninger – kan modregnes i anden skattepligtig indkomst. Denne adgang til modregning af underskud i anden indkomst bliver stoppet med det fremsatte lovforslag.

Underskud af investeringer i 10-mandsprojekter, der er foretaget senest den 13. december 2016, kan fortsat modregnes i anden indkomst, jf. dog det følgende.

Efter lovforslaget kan underskud af selvstændig virksomhed, hvor ejeren ikke hæfter personligt og ikke deltager i virksomhedens drift i væsentligt omfang, ikke modregnes i anden indkomst, men alene fremføres til modregning i overskud i samme virksomhed.

Der er to betingelser, der begge skal være opfyldt, for at investeringen bliver omfattet af det nye regelsæt:

  • Ejeren hæfter ikke personligt for virksomhedens gæld
  • Ejeren deltager ikke i virksomhedens drift i væsentligt omfang.

Lovforslaget omfatter alene fysiske personer, hvor virksomheden er en transparent enhed, som eksempelvis et K/S eller P/S, hvor investor ikke hæfter personligt for virksomhedens gæld.

Ved afgørelsen af, om ejeren deltager i virksomhedens drift i væsentlig omfang, gælder den vejledende norm om en personlig arbejdsindsats på minimum 50 timer om måneden.

Lovforslaget gælder for virksomheder, hvor endelig købsaftale indgås den 14. december 2016 og senere.

Kildeartsbegrænset underskud

Underskud af virksomhed, som er omfattet af lovforslaget, kan kun fremføres til modregning i overskud fra samme virksomhed/anpart.

Har man i dag én anpart i et K/S (10-mandsprojekt eller lignende), og man den 14. december 2016 køber yderligere en anpart i det samme K/S, hvor man er kommanditist, og ikke leverer en væsentlig arbejdsindsats i kommanditselskabet, vil den nye anpart være omfattet af lovforslaget, mens underskud af den gamle anpart fortsat kan modregnes i anden indkomst. Underskud på den nye anpart kan ikke modregnes i et overskud på den gamle anpart.

En eksisterende virksomhed kan ikke udvide sine aktiviteter / anskaffe yderligere aktiver, der ikke er nødvendige for den fortsatte drift af virksomheden. De ikke ”nødvendige” aktiver, der købes den 14. december 2016 og senere, vil være omfattet af de nye regler om, at et underskud ikke kan modregnes i anden indkomst.

Personalegoder 2017

Skatte- og momsmæssig behandling af personalegoder

Personalegoder er reelt løn, der blot udbetales i naturalier.

Derfor er udgangspunktet også, at den skattepligtige værdi af personalegoder er markedsværdien. Dette udgangspunkt fraviges for en lang række personalegoder, hvilket følger af henholdsvis lovgivning og praksis.

Skattemæssigt kan personalegoder opdeles i fem kategorier:

• Beskatning af markedsværdien
• Beskatning efter standardsatser
• Skattefri personalepleje
• Bagatelgrænse for arbejdsrelaterede personalegoder
• Bagatelgrænse for mindre personalegoder.

I publikationen ser vi nærmere på disse fem kategorier, ligesom vi også ser nærmere på kravene til de såkaldte “bruttotrækordninger”.

Momsregistrerede virksomheder har som hovedregel ret til momsfradrag for indkøb af varer og ydelser, der anvendes til virksomhedens momspligtige aktiviteter.

Sidst i publikationen beskrives de vigtigste fradragsregler for en virksomheds indkøb af personalegoder til medarbejderne, herunder udgifter til anskaffelse og drift af biler.

Du kan læse mere om personalegoder her

Maj bryder mændenes dominans

Revisionsbranchen er normalt en meget mandsdomineret verden, men nu har Sønderjyllands Revision med afdelinger i Aabenraa, Padborg og Sønderborg fået sin første kvindelige statsautoriserede revisor i firmaets 80-årige historie. Det er 40-årige Maj Kirkegaard Rotne, der netop har bestået den krævende revisor-uddannelse.

 

Maj, der er født og opvokset i Assens på Vestfyn, er tilknyttet Sønderjyllands Revisions afdeling i Sønderborg.

 

Matematik har altid haft Majs store interesse. Alligevel valgte hun at blive sproglig student med fokus på tysk og fransk fra Vestfyns Gymnasium i Glamsbjerg. Efter et udlandsophold flyttede hun til Sønderborg, hvor hun tog Højere Handelseksamen. Det var hendes lærer, der i 1997 opfordrede hende til at søge en traineeplads hos KPMG i Sønderborg. Her var hun, indtil hun i 2014 fik ansættelse hos Sønderjyllands Revision.

 

Tal er en selvfølge i jobbet som revisor, men det der i virkeligheden tiltaler Maj er kontakten til kunderne i de mange forskellige brancher hun dagligt rådgiver om økonomiske forhold.

 

-Hos Sønderjyllands Revision har vi fokus på nærhed og tilgængelighed overfor vores kunder. Det er værdier, som jeg sætter stor pris på, siger Maj.

 

Privat er Maj gift med Allan og parret, der bor i Hørup, har to børn, Signe på 12 år og Jonas på 9 år. Den store fritidsinteresse er arbejdet i netværket Ladies Circle, hvor Maj i øjeblikket er med til at planlægge organisationens internationale kongres i august 2017 i Sønderborg. Kongressen ventes at få 1.200 deltagere fra 40 lande.

 

For evt. yderligere information kontakt:

Maj Kirkegaard Rotne, tlf. 43 58 48 02

Velbesøgt seminar hos Sønderjyllands Revision

Torsdag den 8. december afholdt Sønderjyllands Revision et gratis BRUSH-UP seminar, hvor over 150 deltog. De emner som var på programmet var blandt andet:

  • Bogføringsloven
  • Nyt inden for moms
  • Personalegoder
  • Nyt inden for betalingssvindel

Hør hvad 2 af vores deltager sagde om seminaret:

Deltager 1 – tryk her

Deltager 2 – tryk her